Fotozine “Žičani okidač” : ISSN 1334-0352 : s vama od 6. 6. 1998

fotozine
fotografija
druženja
prilozi
sitnine
prijavnica
nadimak:

lozinka:

upamti me
trenutno prisutni:

Kako dobro izostriti kadar
melrose
[10. 08. 2013.]

Dragi ljudi, u zadnje vrijeme koristim 50mm prime objektiv na Canonu 500 D. Dogadja mi se da me previse zeza izostravanje. Recimo nocu, slikam ekipu, blenda je na 1.8, flesh upaljen (iako ga ne volim)i brzina recimo 1/100, ISO 200. E, sad on izostri lice npr. muskarca, a zene iza njegovog ramena ne, ona ostaje mutna, a htjela sam oboje u fokusu. I uglavnom mi daje s opcijomautofokusa samo jednu tocku. pitanje- jel opcija smanjiti otvor blende(hm, ne znam da se bas razbaca s fokusima) ili rucno izostravanje? Nadam se da sam dobro objasnila problem. Hvala vam unaprijed.


Zabac
[10. 08. 2013.]

Smanji blendu i dobiti ces vecu dubinsku ostrinu i u tom polju dubinske ostrine sve je prihvatljivo ostro. Inace, objektiv izostrava samo na jednu tocku koja je u fokusu i najostrija je. Ne postoji izostravanje na tccku recimo 2m i 3m od aparata.

Ako smanjis blendu do kraja, polje dubinske ostrine je veliko. Malo proguglaj s katocom "dof"!

melrose
[10. 08. 2013.]

Evo, veceras cu pokusati s blendom na 5 ili 7 da vidimo sto ce uhvatiti.

Klik-Kid
[10. 08. 2013.]

ja imam 500d i 50 1.8

taj fotic podnosi iso 1600 bez pardona pa mozes na f4 i svi ti budu ostri...

iso ti spominjem jer je njegov ugradjeni blic grozan...

i kad je lose osvjetljenje a fotkas 50kom preporucujem manualno fokusiranje... jer je na 50 1.8 af u mraku los..

shranilo
[10. 08. 2013.]

i ja imam 500d i 50mm f1.8.....i vise manje sto veli Klik-Kid stoji....dakle dizi ISO i rucni fokus :)

Zabac
[10. 08. 2013.]

Jos malo pricepi, 11 ili vise. Igra blendom je igra isticanja dijela na fotografiji. S druge strane svaki objektiv ima maksimalnu ostrinu kod odredjenog otvora blende koja nije ni najmanji ni najveci otvor. Koji put je razlika mala (kvalitetan-skup objektiv), a koj put je velika. Recimo, 50/1.8 je najostriji kod f/5.6.

pixino
[10. 08. 2013.]

...i pazi da ti lica budu cim vise u zavjesi koju pokriva dubinska ostrina. Sa time sam se i ja borio u pocetku. Kak su ti i predlozili: blendu zatvoris na f4 ili f5,6, dignes iso i da ti brzina zatvaraca bude 1/60 ili najvise 1/30, i naravno, da ti modeli stoje cim mirnije kad ih fotografiras.

Ako ti je tocka fokusa sredina i fotkas dva modela, prvo fokusiraj jednoga, zadrzi fokus i pomakni se malo u stranu da ti oboje udju ispravno u kadar i onda okini. (Kod sredisnje tocke fokusa cesto u takvim situacijama ti fokus fula i izostri ono kaj je izmedju ta dva modela. To tek vidis kad stavis fotku na komp, a onda je vec kasno...)

Klik-Kid
[10. 08. 2013.]

tako je, no imat 1.8 je imat ga zbog low light uvjeta.. uglavnom..

i tad je blic (ugradjeni) tu samo da pokvari fotku...

Goertosing
[10. 08. 2013.]

Jedna od glavnih značajki korištenja velike blende (kao 1.8) je u tome da se istakne jedan dio u kadru. To je efekt zamućenja pozadine (bokeh) i savršeno izoštrenog predmeta/osobe koju želimo naglasiti u kadru.

Ako želimo dvije osobe u kadru, i obje jednako dobro istaknute (oštre) sa zamućenom pozadinom, onda obje osobe moraju biti na jednakoj udaljenosti od fotoaparata.

Ako zamućenje pozadine nije poželjno u nekom slučaju - onda se radi sasvim suprotno, tj. blenda se pritvara po potrebi na vrijednosti F5.6, F9, F16, itd. Dodatno treba korigirati poziciju fotoaparata u odnosu na objekte. Ako se osoba A nalazi na 1 metar od objektiva, a osoba B na 5 metara od objektiva, onda će čak i uz pritvorenu blendu jedna od te dvije osobe biti izoštreba a druga zamućena (ovisno na koju se fokusira). Što su osobe bliže jedna drugoj, a i relativno udaljenije od fotoaparata - to će više njih biti u fokusu

melrose
[10. 08. 2013.]

Dakle zatvorit blendu. Probala s ISO 1600 pri nocnoj rasvjeti koma zrnato i neprirodno. Blic jedeedina opcija :( iako ga, velim, ne volim. A na WB flash bude rumenkasto :(

melrose
[10. 08. 2013.]

I jos nesto; smanjit cu blendu, al sto onda kupih 1.8 za slabija osvjetljenja ?! :(

sir-oliver
[10. 08. 2013.]

To je naprosto stvar fizike. Velikom blendom dobiješ veću brzinu okidača pri slabom svjetlu, ali ti se smanjuje dubinska oštrina.

Nema čarobnog štapića - u tom i jest jedna od draži fotografije, kombinirati unutar fizikalnih ograničenja da bi se dobio željeni vizualni efekt. Nekad će biti izvedivo ono što želiš, nekad će te ograničenja natjerati da osmisliš drugačiji pristup - a nekad jednostavno neće biti izvedivo.

MDC
[10. 08. 2013.]

Probaj sa ovim linkom. .

Poigraj se,i sve bu ti jasno.

melrose
[10. 08. 2013.]

Hvala ljudi. Puno.

Kreso031
[10. 08. 2013.]

Ja ti fotkam za portal noćni život..

Najčešće koristim blendu od 4 pa do recimo 5.6 (mozda malo više)..

Shutter stavljam na cca 1/10 (u prosjeku), ISO od 1000 do 1 600 (nekad i 2000)..Flash stavim na TTL-auto i kompenzaciju ovisno os fotografiji ali nekad na -0.3 a nekad i na +0.7

Kao što je Goertosing rekao, ljudi ti moraju biti na istoj duljini od aparata.. Tako se i ja trudim skupit sve njih otprilike na istu udaljenost da dobijem na oštrini :)

Kreso031
[10. 08. 2013.]

Eh da i ako dodes u situaciju da fotkaš noćni život, čuvaj fotić kao oko u glavi! Pivo i ostala pića te gužva su ti najveći neprijatelj hehe

Drži fotić visoko i pazi da ti ga netko ne zalije, ne udari i ne ošteti.. :)

Ja se moram laktat cijelo vrijeme xD

melrose
[11. 08. 2013.]

Kreso, hvala na savjetu. Vidis, to s pivom mi nije palo na pamet. I da, ubuduce cu skupljat ljude na istu crtu :D. Nije li 1/10 rizik za mutne fotke ili ti koristis stativ? Meni je ispod 1/50, eventualno 1/30 shutter,ako ekipa samo cuga i ne divlja, donja crta obrane. Ne znam te postavke flasha. TTL? E, to s komp eksp bi isto moglo biti kul da malo ubije mrtvoplavkasto svjetlo flasha.

sholky
[11. 08. 2013.]

melrose - ljude ne zamrzava ekspozicija nego flash a njegovo trajanje je puno kraće. Shutterom kontroliraš samo koliko će pozadinskog svjetla ući, a sa 10-inkom ga ude puno.

Ako je neko svjetlo u pozadini zbog toga mutno nije bitno, ljudi su zbog flasha oštri. :)

melrose
[11. 08. 2013.]

Covjek zbilja uci dok je ziv. Shalky, koliko sam ja znala, preporuca se za zamrzavanje pokreta i mirniji sliku brzi shutter. Nisam skuzila da flash odradi to :)

sholky
[11. 08. 2013.]

Samo moraš razumjeti način na koji nastaje slika. Ekspozicija traje desetinku, u ovom slučaju ni približno dovoljno dugo da se iz izvora svjetla koje imaš u prostoriji emitira dovoljno fotona koji će se odbiti od ljudi, sletjeti na senzor i time formirati sliku.

Zato uključiš flash koji emitira hrpu fotona, ali u puno kraćem vremenu (npr. tisućinka). Iako je cijela ekspozicija trajala dugo, svo micanje ljudi koje će se vidjeti na senzoru je ono koje je nastalo za vrijeme bljeska a ne cijele ekspozicije, zato što su samo za vrijeme bljeska bili osvijetljeni. :)

Preporučam odlazak na strobist blog za učenje o fotkanju flashem. ;)

prodz
[11. 08. 2013.]

sa blicem ni ne mozes raditi brze ekspozicije. najbrze 1/200 ili 1/250. tako da je tu flash koji zamrzne trenutak.

zato oni "jeftini" led makro kruzni blicevi nisu previse upotrebljivi jer nisu dovoljno brzi...

Roby-ZD
[11. 08. 2013.]

sholky
[11. 08. 2013.]

@prodz - trik sa trajanjem bljeska je upravo u tome da brzina shuttera nije ni bitna. Postoje Broncolor i Profoto sistemi kod kojih uz relativno veliku snagu bljesak traje 1/12000s. Možeš onda shutter stavit i na sekundu ili trideset sekundi ako hoćeš, dok god je subjekt osvijetljen primarno flashem bit će zamrznut kaoda je ekspozicija trajala 1/12000s. :)

prodz
[11. 08. 2013.]

da, to mi je jesno. ali nekada kada zelim dobiti tamnu pozadinu postavim na 1/200-250 tako da senzor ne stigne pokupiti pozadinskog svijetla. samo svijetlo blica ostane zabiljezeno. pogotovo korisna stvar kod makro fotografije...

ali otisli smo u off topic...

uglavnom nekada i meni dode zao zatvoriti na 50mm 1.8 blendu na 4-5.6 ili vise, ali kada se mora, mora se... :)

Goertosing
[12. 08. 2013.]

prodz*

bljeskalice koje podržavaju HSS mogu raditi i na brzini ekspozicije do 1/8000s, tako da nije ograničenje samo na 1/180 ili 1/200 ili 1/250. Zapravo nije uopće pitanje bljeskalica da li mogu ili ne, nego je pitanje sinkronizacije bljeskalice sa aparatom. Zato neki aparati podržavaju 1/180 (Canon 6D), neki 1/200 (većina Canona), dok neki idu i do 1/320. One bljeskalice koje su sinkronizirane do 1/8000s se razlikuju po tome što u trenutku okidanja bljeskaju uzastopno više puta (to mi okom ne možemo viditi niti primjetiti), i onda jedan od tih uzastopnih bljeskova se potrefi u isto vrijeme kad i okidač fotoaparata.

melrose*

Kada govorimo o bljeskalicama, postoje dvije brzine ekspozicije:

jedna je brzina ekspozicije okidača fotoaparata, s kojom bljeskalica može biti sinkronizirana (to je ovo gore što sam napisao)

druga je brzina zapravo predstavlja trajanje bljeska

Ta brzina trajanja bljeska je obično sporija ako odaberemo jači bljesak, ili brža ako je sporiji bljesak. Bez obzira koliko trajala ekspozicija okidača fotoaparata (pa čak i 1/10 ili sporije), dok koristimo bljeskalicu koja ima veću brzinu (kraće trajanje) bljeska - objekti neće biti mutni nego zamrznuti. Samo što ih neće zamrznuti ekspozicija aparata nego brzina samog bljeska.

To najbolje skužiš na primjerima:

Postavke:

Žarišna duljina: 13mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/6

ISO: 1600

- u pitanju je ultra široku kut i zato je sve dosta oštro bez obzira što je blenda velika. Veliki iso, velika blenda i spora ekspozicija su "prikupili" dovoljno svijetla za senzor da bi na fotografiji ostali ovi svijetlostni efekti iz kluba, i da bi se osvijetlili i oni tamniji djelovi u pozadini. Gore je bila bljeskalica u TTL-u ili u M 1/1 zaokrenuta blago prema natrag, s montiranim difuzorom. Ta bljeskalica je zamrznula pokret ovih cura i zato one nisu ostale mutne

Ovo je sličan slučaj, samo s nešto korigiranim postavkama radi drugačijeg osvijetljenja:

Žarišna duljina: 11mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/15

ISO: 800

Žarišna duljina: 20mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/10

ISO: 800

Ovdje se već nazire nekakav 'bokeh', jer vidiš da je pozadina zamućena u odnosu na objekte (razlog što je objektiv preblizu objektima, a pozadina iza njih dosta daleko)

I evo sada nekoliko primjera s istim tim objektivom koji imaš (50mm 1.8 II)

Žarišna duljina: 50mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/13

ISO: 800

Žarišna duljina: 50mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/13

ISO: 800

- obje glave su u jednakoj ravnini i samim time u fokusu

Žarišna duljina: 50mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/13

ISO: 800

- tu možeš primjetiti kako je skroz desna osoba malo mutna, i to iz razloga jer ne stoji u istoj ravnini u kojoj su svi ostali (na njih je fokusirano), nego malo bliže fotoaparatu (ista bi stvar bila i da je to lice dalje od fotoaparata a iza ravnine na kojoj je fokusirano)

Žarišna duljina: 50mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/10

ISO: 800

- na ovom primjeru vidiš kako ove dvije cure koje plešu ipak nisu u istoj ravnini, a opet su obje u fokusu, iako su sve postavke gotovo iste kao i u prethodnoj fotografiji. Samo ovdje je razlika da sam ja sa fotoaparatom bio dosta više udaljen od njih, dok je udaljenost između njih relativno jako mala. Time je postignuta oštrina na obje osobe, dok je zamućena tek pozadina iza njih

Žarišna duljina: 50mm

Blenda: F2.8

Ekspozicija: 1/13

ISO: 800

- ovdje opet iste postavke, a vidiš kako su sve glave u pozadini zamućene, iz istog razloga - dosta su udaljene od ovih osoba na koje sam fokusirao, a te osobe su meni (fotoaparatu) relativno blizu

Isprobaj sve to na svom aparatu sa svojim objektivom, uz okvirno slične postavke, i brzo ćeš sve pohvatat nakon malo isprobavanja. Samo jedna napomena - nemoj koristiti bljeskalicu ugrađenu na fotoaparatu, jer osim što je ne možeš ručno kontrolirati, ima mali izvor direktnog svijetla što je u svakom smislu nepogodno. Trebaš koristiti vanjsku bljeskalicu i to na način da glavu bljeskalice zaokreneš prema gore i malo prema natrag (pod uvjetom da si u nekom prostoru gdje se to svijetlo može odbijati). Na taj način ćeš izbjeć odsjaje na licima i neće biti niti malo direktnog svijetla. Ako je bljeskalica dovoljno jaka a prostor takav da se svijetlo može odbijati (manje više svaki noćni klub), svijetla će biti dovoljno za zamrzavanje pokreta

p.s. isprika što zatrpavam temu hrpom slika

prodz
[12. 08. 2013.]

nemas se sto ispricavati, odlican odgovor!

melrose
[12. 08. 2013.]

Goertosing, svaka cas. Nemam rijeci za tvoj trud. Ja sam i mislila da ce trebati vanjska bljeskalica. Ja sam, naravno, radila s ugradjenom. Pokusala sam sinoc s 1/10 shutterom, svejedno koram biti jako mirna jer sporo okida. Jel i ti drzis ruke mirno ili to nije vazno buduci da flash ledi stvar. ne smeta mi sto je pozadina lagano zamucena, bohek nije nervozan i to je najvaznije. Ubuduce cu paziti da su mi lica priblizno u ravnini. Kazi mi, molim te, jel na aparatu namijestam brzinu bljeskalice? Posudio mi je frend sinoc izvanjski flash Canonov da malo vidim kako radi. Btw, krasne su ti boje na fotkama, nisu one adne, dosadne, valjda zato kaj svijetlo ne pici direkt u face sto ja sa svojom i side bljeskalicom ne mogu postici. Eventualno sam se pomogla malo s kompen ekspozicije u plusu. Hvala ti i svima jos jednom. Na otoku sam pa ne mogu pagano surfat da ne pilom po zini ;) pussse

Goertosing
[12. 08. 2013.]

Brzina bljeskalice (ako govorimo o trajanju bljeska) se ne može namještati niti na vanjskoj niti ugrađenoj bljeskalici. Na to se samo može utjecati podešavanjem snage bljeskalice, jer kod jače snage trajanje bljeska traje dulje, a kod slabije kraće. Fora kod vanjskih bljeskalica je u tome što mogu okidati većom snagom a da trajanje bljeska ipak bude kraće.

Nemoj se obeshrabrit ugrađenom bljeskalicom jer ona stvarno ne služi ničemu. Zato se i ugrađuje samo u jeftinije ulazne modele fotoaparata. U svakom smislu je nepovoljna: nalazi se prenisko, tj. preblizu ravnini objektiva i tako daje previše direktno svijetlo (zbog toga nekad i nastaju 'crvene oči'; ne može se usmjeriti neizravno nego je uvijek direktno uperena u objekt; površina lampe bljeskalice je minijaturna i samim time izvor svijetla je jako mali (mali izvor svijetla = grublje svijetlo i grublje sjene). I pored svega još se usuđuje trošiti baterije od fotoaparata :D Kad bi se mogla ručno kontrolirati možda bi se i dalo nešto korisno napraviti, ali ona radi samo u TTL-u, jedino ima mogućnost nadoknade ekspozicije, pa bi mogla pokušati eventualno sa unaprijed korigiranom vrijednosti u minus. Korigiranjem u minus bi se trebalo skratiti trajanje bljeska, dok ako ideš u plus onda trajanje samo produljuješ, iako možda na taj način postižeš više svijetla što je dobro jedino u slučaju ako ga baš fali

Treba li držati ruku mirno? Pa trebalo bi, ali za postizanje nekih dodatnih efekata se može ruka i namjerno pomicati. Evo primjera:

Ovo je ista ona slika koju sam gore stavio, okinuta je uz potpuno mirno držanje ruke:

Ovaj drugi primjer je isti kadar, sa potpuno jednakim postavkama, a razlika je jedino u tome što je fotoaparat namjerno okrenut (rotacijsko pomicanje) za vrijeme okidanja. Rezultat je takav da su se svijetlosni efekti u pozadini zamutili dok je kratko trajanje bljeska zamrznulo osobe pa su lica oštra bez obzira što se u trenutku okidanja fotoaparat pomicao (ok nije baš najbolje ispalo, ali tu je poanta). Ovisno o rasvjeti u disko klubu, na taj način se mogu postizati razni efekti. Ruka treba biti mirna u smislu da ne podrhtava i vibrira na sve strane, ali uz nešto preciznije namjerno pomicanje fotoaparata ne bi trebalo biti problema

Goertosing
[12. 08. 2013.]

Eh zaboravio sam napisati - ovaj efekt na zadnjoj slici se zove sinkronizacija stražnje zavjese. U teoriji nakon pritiska okidača senzor počinje prikupljati svijetlost koje daje ekspozicija + veliki ISO i za to vrijeme se fotoaparat rotira/pomiče - u tom trenutku nastaju ovi zamućeni efekti disko svijetala. Na samom kraju ekspozicije u trenutku neposredno prije spuštanja zatvarača, bljeskalica bljesne i zamrzne ove osobe. Opciju sinkronizacije stražnje zavjese treba na fotoaparatu podesiti, za Canon: menu - flash control - builtin flash (za ugrađenu ili external flash za vanjsku) - shutter sync. - 2st curtain

Twisted
[12. 08. 2013.]

@Goertosing - svaka čast na trudu :D

ariesZG
[12. 08. 2013.]

Bravo, Goertosinže :)

Terzic
[12. 08. 2013.]

Goertsing je sve lijepo napisao, no još evo ja samo da ubacim par brojki, čisto da se dobije pojam o brzinama bljeskalica.

Komercijalo dosptupni eksterni blicevi imaju trajanje blica od nekih 1/1000 na najjačim postavkama (1/1), pa sve do sičišnih 1/60000 na najslabijim snagama (1/128).

Dakle čak i pri večim snagama trajanje svijetla je kraće od standardnih ekspozicija.

Tu su onda još i puno brži, takozvani, airgap blicevi, ali oni su priča za sebe.

melrose
[12. 08. 2013.]

:)

Bondi
[12. 08. 2013.]

@Goertosing - svaka čast na trudu,,,Bravo....:)

vmandic
[13. 08. 2013.]

Bravo lik, sve 6!

goja1510
[13. 08. 2013.]

Svaka cast na trudu!

zare
[14. 08. 2013.]

Goertosing hvala, iz ovog sam i ja nešto naučio

Nakon ovakvih rasprava skužim koliko malo znam

Wolf1984
[14. 08. 2013.]

Svaka čast na ovom odgovoru. Iskreno , sa blicem ne radim puno ali ovo nisam znao. Nikad nisam ni pokušavao fotografirati s tamo malim brzinama okidanja sa blicem ali dobro će mi doći u budućnosti. :-)

Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.

site copyright © 1998.-2024. Janko Belaj / Fotozine "Žičani okidač"   [site powered by Zine V3 alpha 9.1]   .:korisnički ugovor / terms of use:. …& obavezno štivo!
built with bbedit Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!

Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))

Bla, bla, tri put Hura i O’Kej…