Double [02. 05. 2009.] |
E ovako=) U posljednje vrijeme se dosta zezam u tamnoj komori(napokon riješio prašinu) i naišao sam na zanimljivu tehniku koju koristi Rolfe Horn. Na ovom linku_ LINK kliknite na prvu fotografiju i tamo ima ilustrirano kako je negativ izgledao u početku, a kako nakon obrade. Dolje je priložen papir na kojem je prikazivano što je radio, ali jednostavno ne mogu skužit šta je Burn, Dodge ni vremena. Jel ima netko ideju kako dobiti takve stvari i tako fino izvuci detalje. |
matkovsmatko [02. 05. 2009.] |
zanimljivo u svakom slučaju kako izvuce onako nesto iz što izgleda preesponiranog negativa...al bome i ja se gubim u njegovim bilješkama. |
seewolf [02. 05. 2009.] |
ima film war photographer o jednom liku koji stalno ide po ratistima s snima s canonovim analognim foticem. no stvar je sto ima jedan dio oko sredine ili predkraj filma gdje lik uvecava negativ na velicinu metra kvadratnog, i prilikom tog uvecanja koristi bas tu tehniku opisano. prekriva fotopapir kako bi neki djelovi bili tamniji ili vise exponira drugi dio kako bi dobio vise svjetnile. u teoriji nema puno nauke tu, ali u praksi ce se netko podosta namuciti :). |
Kole [02. 05. 2009.] |
isuse bolesno, rucni photoshop :O stvarno se ne razumijem u analogiju nit u cru komoru, al dao bi ruku na panj da je postupak brutalno jednostavan :) |
janimir [02. 05. 2009.] |
hahaha… "ručni photoshop" :)))) Kole - na temelju takvih stvari koje ti nazivaš "bolesnima" je nastao photoshop… "PS" postoji tek 10 godina na Macu, na PC-u i manje… a ovako se radi (ne "radilo", nego se jos uvijek radi) od sredine 19. stoljeća… Inače, ta tehnika (parcijalno dodavanje i oduzimanje svijetal - dogging and burning) je samo jedna od tehnika koje je PS preuzeo (morao preuzeti d abi bio što jest) iz tamne komore i s retušerskog stola. |
janimir [02. 05. 2009.] |
no da - ovo je svakako divan primjer kojeg treba pokazivati tako zvanim digitalnim "puritancima"… mislim na one koji "ne diraju sliku u photoshopu da bi cim vise nalikovala stvarnosti"… kajgod :D |
janimir [02. 05. 2009.] |
@Double - tek sam sad skuzio da iza tvog linka ima i pitanje …ne mogu skužit šta je Burn, Dodge ni vremena. Jel ima netko ideju kako dobiti takve stvari i tako fino izvuci detalje. Dakle - to su tehnike za kontrolirano izdvajanje (ili skrivanje) detaja u nekim djelovima slike, ili parcijalno mijenjanje kontrasta. U osnovi - više svjetla na CB fotografskom mediju (film ili papir) daje tamniju sliku, manje svjetla daje svjetliju sliku. (princip "pozitiv/negativ"). Za primjer zamislimo fotografiju kakvog pejsaža u prosječno oblačnom danu - nebo nam je odveć svjetlo, sjene pod kakvim krošnjama mračne. Zamislimo da je "ostatak" kadra pristojno eksponiran. Povećanje slike pod aparatom započinjemo s testom (traka papira osvjetljena 5-10-15-20-25 sekundi ili slično) i recimo sad, za jednostavnost objašnjenja, da nam se u testu pokazalo da je nebu (bit će bijelo - na negativu je crno) nedovoljno čak i 25 sekundi, a da nam se sjene zatvaraju na 10. Centralni dio kadra nam valja između 10 i 15. Sad ide slaganje vremena i pribora: Prvo pripremimo kakav štapić s komadićem papira kojim ćemo zakloniti sjene. Cijeli papir (cijeli kadar) osvjetlimo koliko je potrebno da nam sjene ostanu nezatvorene - u zamišljenom primjeru kavih 7 sekundi. Štapić (za ražnjić :)) s pripremljenim papirićem upola manjim od sjene koju ne želimo jako osvjetliti stavimo nad taj dio toliko da ne stvara sjenu oštrih rubova i lagano tresemo milimetar-dva ljevo-desno još 5-6 sekundi (to je bio "dodging" - "izmicanje svjetla"). Sad smo osvjetlili cijeli kadar 13-14 sekundi, a sjene pod tim nekim stablom 7 sekundi. Druga ruka je na prekidaču (ukoliko nemamo "timer" i na vrijeme gasimo svjetlo aparata za povećavanje. Da ovako osvjetljenu sliku razvijemo - nebo bi bilo presvjetlo i trebamo preći na "burning - prženje svjetlom". Bez da smo išta pomakli, pripremiš ruku u položaj da sakrije sve osim neba ili pripremiš komad tamnog papira oblikovan slično kao pejsaž u našem kadru (vidi u photoshopu pod "maskiranje" :)) i dosvjetlimo nebo još 12tak sekundi lagano pomićući masku nad kadrom toliko da prelaz između prvoto osvjetljenog i potom dosvjetljenog dijela ne bude oštar. Jasno je pitanje - di je nestalo još 4-5-6 sekundi iz gornje matematike? U koracima između manipulacija… micanje i dodavanje maski uzima vremena. S praksom (prokušana metoda pokušaja i pogreške) sam ćeš naučiti koliko ti treba vremena da razmjeniš makse… I to je bilo "prvo" povećanje. Sigurno nije dovoljno dobro i vidjet ćeš da u ponekim djelovima kadra treba manje ili više svjetla - krećeš s drugim povećanjem. Obično se "novo povećanje" slaže barem 3 puta da se dobije konačna slika. Ima nakon toga još - pojačavanje i oslabljivanje kontrasta fotokemijom: papir se ne razvije do kraja već na kakvih 70-80%, vadi ga se iz razvijača i uranja u običnu vodu (ne u normalan kiseli prekidač!) gdje se pričeka kakva minuta da se slika "smiri", digne se papir iz vode, položi na dlan onaj dio kojeg treba zatamniti i s drugom rukom se utrljava razvijač - to bi bilo nešto poput dizanja osjetljivosti materjala povišenjem temperature. Kad smo blizu željenom rezultatu - papir se vraća na ostatak potrebnog vremena u razvijač i dalje standardnim postupkom… Vesela igra :D |
Double [02. 05. 2009.] |
ohohooh. Hvala Janimire. HVALA!!!=) |
Kole [02. 05. 2009.] |
@janko, meni je sve to fascinantno jer to se radi satima,a danas uplaish program i naoravish to u 10 min :) jednostavno se divim takvim ljudima ;) |
janimir [02. 05. 2009.] |
eh kole, ako hoces to posteno napraviti, ni danas na vrlo jakim racunalima neces biti gotov ispod sat vremena. i onda bus sprintal 125 istih slikica ko bez duse kojima ce boja nestati za godinu-dvije, ili ces sjest u tamnu komoru i igrat se za sliku koja ce te nadzivjeti :D |
gogoya [02. 05. 2009.] |
eh, to sam ja radio daleke 1979. ... pokazao mi jedan Šibenčanin. :) |
Double [02. 05. 2009.] |
Baš sam to želio reci Janko. Tako napravljene fotografije su puno trajnije i po meni imaju vecu umjetnicku vrijednost od današnjih preko fotošopa. Večeras...ZABAVA!!!=) |
Kole [02. 05. 2009.] |
morti i mene vudtri tak nest pod stare dane,al onda nebu fora, kak god da okrenem bu me nadzivela :P |
nicols [03. 05. 2009.] |
Double: sad si zamisli sve to puta 3, pa još puno kompliciranije: ručno povečanje kolora :) |
Maneki_Tamotip [03. 05. 2009.] |
double, iako ne spadam niti u praktikante fotošopa, niti u ljubitelje fotošopije, ovo tvoje: "Tako napravljene fotografije su puno trajnije i po meni imaju vecu umjetnicku vrijednost od današnjih preko fotošopa.", mi se baš i ne čini utemeljonom tvrdnjom, i to po više elemenata... no, nema sad veze... htjedoh reći da mi je puno draže čuti i vidjeti da ima ljudi koji rade fotografije. u smislu je ne smatraju istim što i prikazom na monitoru. zato samo naprijed... |
Double [03. 05. 2009.] |
ahaha nocas se nije spavalo, ali se isplatilo=) Nego imam još jedno pitanje sad kad sam sve to razvio=) Na nekim mjestima koja su potpuno tamna ipak je iskočilo koje zrno prašine( jedno ili dva po fotografiji, a negje nema ništa:D). Pošto su fotografije na sjajnom papiru da li je moguce to prekriti s nekom bojom, a da se ne primjeti razlika. Znači, radi se o potpuno tamnim površinama(Crne). |
chinggis [03. 05. 2009.] |
da, ima načina za to popraviti, jedan jeftin i tak tak (ako slika ne ide na izložbu, nije zahtjevna, čisto onako da dokažem da ja to mogu, ili da je jednostavno objesim u svojoj sobi dok mi ne dosadi) koristim se tušem. za bijele točkice od prašine a za ozbiljnije, eh tu ima poseban set sa bijelom, sivom, crnom toplom i crnom bojom. A preziva se:Berg Touchrite Za uklanjanje crnih mrlja:Tetanal Photo Corrector(znam da je postojao ali ga nikada koristio) |
chinggis [03. 05. 2009.] |
nego mene zanima kako si se riješio prašine? |
Double [04. 05. 2009.] |
Riješio se stakala sa nosača negativa i detaljno očišćena kupaonica prije rada=) |
Nemate ovlasti aktivnog sudjelovanja. Morate biti registrirani i prijavljeni.
Zbog nekog doista blesavog EU zakona dužni smo vas informirati da i naš Fotozine rabi cooki-e (kažu da su to “kolačići”) kao i valjda 99.999% stranica na kugli zemaljskoj. Za izvan nje nemamo informacija. S tim keksima mi ne otkrivamo vašu dob, visinu, debljinu, sposobnost kadriranja, lažiranje exifa i niš takvoga, već nam samo pomažu da se logirate i tak to. A kaj sad možete? kliketnut dole i reć poruci izazvanoj idiJotskim zakonom adio… (A mi smo vas zakonski informirali :P ;))